برای سلامت چشم چه باید کرد؟ رابطه کلیه و کبد با سیاهی، پف و ورم چشم | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

برای سلامت چشم چه باید کرد؟ رابطه کلیه و کبد با سیاهی، پف و ورم چشم | پزشکی


بر اساس طب سنتی چینی که گامتی بیش از دو هزار سال دارد‌، همه ی مریضی‌ها از جمله مریضی چشم‌‌، رابطه نزدیکی با تندرستی کلیه و دیگر هیکل‌های داخلی دارد‌. با در دید گرفتن این امر‌، عدم تعادل هریک از هیکل‌های داخلی امکان پذیر است منجر به بروز مریضی‌های چشمی شود‌.

در طب چینی هیکل‌های زیر رابطه مستقیمی با چشم‌ها دارند‌:

  • مردمک و لنز چشم‌ها با کلیه
  • صلبیه با ریه‌ها
  • شریان‌ها و رگ‌ها با قلب
  • پلک بالایی با طحال
  • پلک پایینی با معده
  • قرنیه و مردمک با کبد
  • طحال و معده با گردش خون در چشم‌ها

شناسایی نا‌دیده‌ها

باور بر این است که مسائل چشمی در تاثیر نارسایی خون در کبد‌، زخم کبد‌، کم خونی و انباشتگی سموم در کبد ایجاد می‌شود که همگی مانع جریان یافتن خون از میان کبد می‌شوند. باور بر این است که خون کبد‌ها چشم‌ها را مرطوب وغذا می‌کند‌.

طب چینی می‌گوید که این تقویت زمانی پیش می‌آیند که گرمایی داخل کبد به وجود بیاید؛ گرمای کبد با سوزش و التهاب در رابطه است‌.

همانطور که پزشک مارک گروسمن‌، کارشناس طب سوزنی دانشکده افسری ایالات متحده به شیوایی بیان کردند‌: ‌”جسم به صورت مجموعه‌ای از هیکل‌های مجزا کار نمی‌کند‌، بلکه به صورت سیستمی پویا‌‌، مختلط و زنده عمل می‌کند‌. هر سلول جسم گیرنده‌هایی برای فرستنده‌های عصبی دارد‌، از این رو در واقع هر سلولی‌، یک سلول عصبی می‌باشد‌. در حقیقت آگاهی زیستی هر سلول اساس بیناییست‌.”‌

تندرستی کلیه و چشم غیرقابل تفکیک اند‌، هرچند تمام هیکل‌ها با تندرستی چشم در رابطهند‌؛ کلیه به شکل اثربخش‌تری با عملکرد درست چشم در رابطه است‌.

مسائل چشمی مزمن عموما با نارسایی خونی کبد در رابطهند‌. به عنوان مثال در طب چینی خیلی شایع است که برای حصول تندرستی چشم‌، کبد را سم‌زدایی و تثبیت می‌کنند‌.


تندرستی چشم و دیابت

دیابت مریضی پرمخاطرهیست و بیش از هر عضوی‌، چشم را تحت اثر قرار می‌دهد‌. این مریضی قادراست منجر به رتینوپاتی دراثر دیابت‌،‌آب مروارید‌، آب سیاه و پیر‌چشمی شود‌.

بایست به این مطلب باارزش توجه کرد که بیش از ۹۰‌% فقدان بینایی و کوری‌های شدید دراثر رتینوپاتی وابسته با دیابت است و این مسائل تنها با کنترل قند خون و مصرف مکمل‌های خوب برای تعدیل قند خون و بینایی‌، قابل جلوگیریست‌.

البته ضروری است تغیراتی در رژیم خوراکی صورت بگیرد تا از استفاده شکر‌، کربو‌هیدرات‌های ساده و مکمل‌های خوراکی شیمیایی پرهیز شود‌. بله‌، تندرستی چشم مستقیما با قند خون در رابطه است و نمی‌توان از آن ساده گذشت‌.


تندرستی چشم و آب بدن

۹۸% میزان چشم در قرنیه از آب است‌. زمانی مقدار آب میزان چشم که عمدتا در غشای اصلی اشکی انباشته می‌شود‌، به علت تبخیر یا تولید ناشایست اشک کم شدن می‌یابد‌، مسائل خشک‌شدگی و از دست دادن آب برای چشم ایجاد می‌شود‌. زمانی چشم‌ها در گرمای بالا‌، رطوبت کم و نور شدید خورشید قرار بگیرند‌‌، آب غشای اشکی محافظ آنان زودتر بخار می‌شود‌.

فقدان آب غشای اشکی قادراست سبب ایجاد ناراحتی چشم‌، خیسی و خشکی، خارش‌، سوزش‌، خستگی‌، سردرد‌، تاری دید‌ و خیلیی مسائل چشمی دیگر شود‌. از میان دیگر مسائل‌، فقدان آب غشای چشمی‌، سبب زیاد شدن ترشح هورمون‌های سوزش‌آور در غشای اشکی و بنابراین ناراحتی و سوزش و تاری نظر می‌شود‌.

بهار و تابستان فصل‌هایی حساسیت‌زا بوده و با آلودگی هوای بیشتری همراه هستند‌. زمانی دفاع طبیعی چشم‌ها در برابر فاکتور های حساسیت‌زا و مواد آلوده کننده در تاثیر نا‌کارآمدی غدد اشکی و وجود هورمون‌های سوزش‌آور از بین می‌رود‌، حساسیت ایجاد شده در تاثیر آلودگی‌ها زیادتر می‌شود‌.

همینطور بخوانید: هر روزه چقدر آب بنوشیم؟

فشار خون بالا و تندرستی چشم‌ها

Hypertension یا همان فشار خون بالا‌، برای تندرستی چشم زیان آور بوده و ریسک مریضی‌های قلب و عروق و سکته را زیاد شدن می‌دهد‌. فشار خون بالا به رگ‌های خون‌رسان شبکیه ضرر زده و به همین علت تراوشات چشمی ایجاد می‌کند‌. در صورت عدم شناسایی و معالجه به موقع‌، این امر قادراست منجر به مریضی‌های زیر شود‌:

  • خونریزی در چشم
  • کوری
  • ضرر اعصاب چشمی
  • تاری دید

به یاد داشته باشید که فشار خون قادراست از پیامد جانبی دیابت و دارو‌های معالجه آن ‌باشد‌. روش‌های معالجه ای غیر دارویی برای کم شدن و حفظ فشار خون وجود دارد‌که یک دکتر کارشناس در زمینه گیاهان دارویی قادراست شما را برای انجام آنان راهنمایی کند‌.

همینطور بخوانید: چگونه فشار را پایین بیاوریم

معالجه بر اساس غذا

ما از خاصیت ها بتاکاروتن آگاهیم‌، گونهی ویتامین قابل حل در چربی که از جمله مواد خوراکی سودمند برای تندرستی چشم است‌. خوراکی ‌هایی که این ویتامین را در خود دارند شامل‌موارد زیر می‌باشند‌:

  • هویج
  • کدو‌تنبل
  • سیب‌زمینی شیرین
  • سبزیجات برگ‌دار سبزتیره‌‌ (‌کال‌، چغندر‌، اسفناج‌، جعفری‌، گشنیز‌)
  • کلم بروکلی
  • طالبی
  • گونه های کدو (کدویخورشتی‌، کدو تنبل، کدو سبز‌، کدوی هابارد‌)
  • کلم
  • برگه زردالو‌، هلو و آلو
  • نخود فرنگی‌

این خوراکی ‌ها خون را تصفیه کرده‌، التهاب کلیه را کم شدن داده و سیستم ایمنی جسم را تثبیت می‌کنند‌. به دید من مناسبترین کار برای گرفتن مقدار ضروری از این مواد برای دارا بودن چشمانی سالم‌، استفاده هر روزه سالادی شامل مواد بالا‌ می‌باشد‌.

همینطور بخوانید: چگونه چشم خود را تثبیت کنیم؟

سم‌زدایی‌، پشتیبانی و احیای کبد‌

بایست به این مطلب‌ باارزش توجه کنیم که کبد‌، بزرگترین هیکل درون جسم است‌. کبد به شدت توسط خیلیی فاکتور های تحت اثر قرار می‌گیرد که متداول‌ترین آن‌ها رژیم خوراکی اشتباه شامل خوراکی ‌های فرآوری شده‌، استفاده الکل‌، استامینوفن، استفاده خودسرانه‌ داروی مسکن و هزاران ماده سمی که ما هر روزه با آنان در ارتباط هستیم‌، نظیر مواد موجود در محصولات بهداشتی‌، مواد خوراکی‌ (نگهدارنده‌ها‌، اسانس‌ها و رنگ‌ها‌)‌ و سموم محیطی می‌باشند.

هرچه که ما با آن برخورد داشته باشیم توسط کبد تصفیه می‌شود‌، کبد مسئول اعمال زیر است:

  • تصفیه خون از سموم و تبدیل ضایعات متابولیسمی به اوره برای دفع از طریق ادرار
  • تولید صفرا برای هضم چربی‌ها و کربو‌هیدرات‌ها
  • تصفیه سموم جریان خون و ترکیب glutathione (آنتی‌اکسیدانی اصلی که برای بازیافت دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد‌)
  • مرتب کردن قند خون
  • ساخت گلوبول قرمز

درصورت سالم نبودن کبد‌، تندرستی جسم امکان پذیر نخواهد بود‌. خوشبختانه کبد تنها هیکفهرست که اگر تحت تقویت سم‌زدایی و مواظبت‌های درست قرار بگیرد‌، قادراست خود را به طور کامل احیا کند‌.

همینطور بخوانید: برای پاکسازی کبد چه بخوریم

قرن‌هاست که از گیاهان زیر برای تثبیت تندرستی کبد مصرف می‌شود‌:

خارمریم‌ ( Milk Thistle (silymarin

خوب برای معالجه گونه های مریضی‌های کبدی ومراقبت از آن در برابر مسمومیت‌های هر روزه‌. توصیه می‌شود که مردمی که مسئله کبدی دارند‌، هر روزه در ۳ نوبت هر بار ۳۰۰ میلی‌گرم از آن را استفاده کنند‌. البته ابتدا با دکتر خود مشورت نمایید‌.


قاصدک (‌ Dandelion)

گیاهی خیلی بی‌ریسک که گاها برای تثبیت کبد آن را به میزان معینی با خارمریم آمیخته می‌کنند‌. افزون بر خاصیت برای کبد‌، قاصدک شامل منشا مناسبی از ویتامین‌های باارزش نظیر آهن‌، پتاسیم و روی می‌باشد‌. این گیاه زیادتر برای تسهیل ترشح و جریان صفرا بین کیسه صفرا و کلیه و خوب شدن عملکرد کلیه و تندرستی کلی جسم مورد توجه قرار گرفته است‌.


ریشه بابا آدم ‌Burdock root

یک تصفیه کننده‌خون که در میان طبیبان طب سنتی شرق هند به نام آیورودا طرفداران بیشتری دارد‌. این گیاه ترشح صفرا را تسهیل می‌کند و با پاک کردن خون و بازسازیسلول‌های ضرر دیده‌، کبد‌های ضعیف را تثبیت می‌کند‌.


ارده شاهی‌‌ (cynarin)

این گیاه ترشح صفرا را تسهیل می‌کند‌. مانع از ایجاد سنگ صفرا شده و در معالجه یرقان خیلی اثربخش است‌.


زرد‌چوبه (curcumin)

گیاهی که زیادترین آزمایشات معالجه ای در زمینه التهاب روی آن انجام شده است‌. مسائل کبد دراثر التهاب هستند‌، از این رو برای هر گونه معالجه ای می‌توان از این ماده مصرف کرد‌. این ماده به صورت قرص و کپسول هم موجود است‌.

من متوجه شدم که مناسبترین شیوه برای یاری کبد به وسیله گیاهان یاد شده‌، به‌خصوص برای کسانی که مسائل مربوط به کبد مسموم دارند‌، رجوع به یک کارشناس داروهای گیاهی برای گرفتن معجون پروتئین خوراکی– معالجه ای خوب است‌؛ معجونی که نه تنها همه ی مواد خوراکی را یک جا دارد‌، بلکه شامل پروتئین‌های سبزیجات است که مصارف معالجه ای و حرفه‌ای به عنوان داروی خوراکی دارد‌.

همینطور بخوانید: دلیل پریدن پلک چشم